Evropska unija namerava 25. septembra glasovati o uvedbi dokončnih carin na električna vozila, uvožena iz Kitajske, so povedali viri, seznanjeni z načrtom. Glasovanje bi omogočilo uvedbo carin z začetkom novembra, razen če kvalificirana večina držav članic – torej 15 držav, ki predstavljajo 65 % prebivalstva EU – glasuje proti. Datum glasovanja se še lahko spremeni, pravijo isti viri, ki želijo ostati anonimni.

EU je predlagala uvedbo carin za več kitajskih proizvajalcev, vključno s podjetji SAIC Motor, Geely (lastnikom Volva) in BYD. Predlagane dajatve znašajo 36,3 %, 19,3 % in 17 %, poleg že obstoječih 10 % carin na kitajske izvoznike. Vendar je pričakovati, da bodo te stopnje nekoliko znižane, kot je že poročal Bloomberg. Tesla bi se soočila z dodatno carinsko stopnjo malo pod 8 %, poleg osnovne dajatve.

Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen je prejšnje leto sprožila preiskavo o električnih vozilih s Kitajske, trdeč, da kitajska podjetja nepravično prejemajo državne subvencije in z dumpinškimi cenami preplavljajo evropski trg. V odgovor je Kitajska začela protidampinške preiskave izvoza izdelkov, kot so žgane pijače, mlečni in svinjski proizvodi iz EU.

 

Kitajska in EU trenutno vodita pogovore, da bi našli alternative carinam, vendar do zdaj niso dosegli dogovora. Po mnenju Bruslja mora vsaka rešitev temeljiti na pravilih Svetovne trgovinske organizacije (WTO) in nasloviti škodljive subvencije, ki jih je ugotovila preiskava EU. Razprave se bodo nadaljevale prihodnji teden, ko bo kitajski minister za trgovino Wang Wentao obiskal Evropo in se srečal z visokim predstavnikom EU za trgovino, Valdisom Dombrovskisom.

Kitajska ukrepe EU označuje kot protekcionistične in grozi s povračilnimi ukrepi, vključno z uvedbo lastnih dajatev na različne sektorje. Medtem si Kitajska prizadeva za celovit dogovor, ki bi razrešil vse trgovinske spore.

Peking je ukrepe EU izpodbijal tudi v WTO. EU pa meni, da so kitajske preiskave povračilni ukrep in namerava braniti svoje interese v vseh treh preiskavah, so povedali viri.

Španski premier Pedro Sanchez je pred kratkim sprožil nemalo začudenja, ko je med obiskom na Kitajskem predlagal, da bi morala EU premisliti o uvedbi carin. Prav tako Nemčija pritiska na Bruselj, naj poišče alternativo dajatvam, saj se njihova avtomobilska industrija boji posledic teh ukrepov.

Nemčija in Španija imata velik gospodarski interes, da preprečita spiralo povračilnih ukrepov. Nemški avtomobilski proizvajalci, kot sta Volkswagen in BMW, bi bili med najbolj prizadetimi v morebitnem trgovinskem sporu, saj so leta 2022 na Kitajskem prodali skupaj 4,6 milijona vozil. Španija, kot drugi največji proizvajalec avtomobilov v EU, pa si prizadeva privabiti kitajske naložbe v svojo industrijo električnih vozil, kar je tudi eden od razlogov za nedavni obisk premierja Sancheza na Kitajskem.(Foto: Bloomberg, Financial Times, ANews)