Z dogodkom Doživetje francoske elegance v novem salonu DS STORE na Baragovi ulici v Ljubljani si lahko ljubitelji Citroenov kot prav tako nove znamke DS, ogledajo nekaj najbolj značilnih in za tedanji čas avantgardnih primerkov iz bogate tradicije te francoske znamke. Ob najnovejši luksuzni limuzini DS 9 sta na ogled tudi starodobnika – legendarna žaba ID 19 in športni SM.

DS STORE je že končni rezultat samostojne, prestižne znamke DS, nastale leta 2014. Prej je nastajal pod znamko Citroen, ki je želel ustvariti linijo modelov z višjem kakovostnem in oblikovnem slogu «Haute Couture«, če se izrazim z modno terminologijo, za razliko od ostalih modelov avtomobilov » Pret-a-Porter« skupine PSA združenih pod streho koncerna Stellantis v letu 2021. Prvi je nakazal to smer športni trivratni DS 3, ki temelji na platformi Citroën C3. V velikem slogu je bil predstavljen na avtomobilskem salonu v Ženevi leta 2010 in doživel dober prodajni uspeh. Leta 2011 sta nastala še dva modela, imenovana DS4 in DS5, s poudarkom na iskanju višje oblikovne in kakovostne ravni tudi v notranjosti. Sledili so še ostali modeli v tem slogu DS 3 Crossback, DS 4 in DS 7 Crossback, na čelu z najnovejšim DS 9, ki je prav tako na ogled v salonu DS STORE.

Vse se je začelo, bi lahko rekli, z znamenito žabo oziroma za tedanji čas revolucionarnim modelom ID 19, predstavljenim leta 1955 na pariškem salonu avtomobilov. Zasnovala sta jo italijanski oblikovalec Flaminio Bertoni in Francoz André Lefèbvre. S svojim hidravličnim podvozjem in futuristično obliko je bila desetletja pred ostalimi avtomobili in Francozom so jo dolgo zavidali. V času sejma je dobil na desettisoče naročil. ID 19 so izdelovali vse do leta 1975. Vmes so ga prenavljali, izboljševali, spreminjali motorje in nekatere detalje. V poznih 60-ih so zamenjali masko, dobil je znamenite dvojne luči, z dolgimi, ki so se obračale v smeri vožnje in svetile tudi v ovinek, kar je bila neke vrste senzacionalna novost.

Žaba je tudi slovenska, saj so jo nekaj let sestavljali tudi v koprskem Cimosu. V Sloveniji je bila nekoliko pogostejša kot DS verzija ID; šlo je pravzaprav za isti avtomobil, ki pa je bil nekoliko cenejši. Model ID lahko prepoznamo po tem, da ima namesto gumba za zavoro kar navadno stopalko. Od leta 1970 ID-jev niso več označevali z oznako ID, temveč z DSuper. Pod dolgim prednjim pokrovom so bili 2,0-litrski, 2,2-litrski in 2,4-litrski motorji od 121 KM do 143 KM. Menjalniki so bili 4-stopenjski, 5-stopenjski, 4-stopenjski polavtomatski in 3-stopenjski avtomatski menjalnik kot v SM-u. Najbolje opremljena verzija je nosila ime DS Pallas, izdelovali pa so tudi karavansko različico.

Zelo redek je bil že za časa proizvodnje DS cabriolet, še redkejši pa je bil v verziji coupe. Cena teh modelov pri zbirateljih praktično nima vrednosti. Žaba velja še danes za enega najlepših avtomobilov vseh časov, kar potrjuje tudi dejstvo, da je bil Citroen DS nagrajen za najboljši industrijski dizajn dvajsetega stoletja. Zaradi številnih inovativnih tehničnih novosti, ni veljala ravno za najbolj zanesljivo.

Citroen je že leta 1961 začel razvijati športno različico Citroena DS. Imenoval ga je “Projekt S”. Razvitih veliko konceptnih vozil za vožnjo, tehnično bolj zapletenih in boljših, ki jih kar nekaj let preizkušal tudi na cesti. Leta 1968 je Citroen kupil Maserati z namenom, da bi izkoristil italijansko visoko tehnologijo izdelave motorjev, ki bi jo združil s svojim značilnim vzmetenjem v novem, pravem športnem avtomobilu Gran Turismo. Tako je nastal SM, ki ga je Citroen marca leta 1970 premierno predstavil na avtomobilskem salonu v Ženevi. V Franciji je bil naprodaj še isto leto. Za francoski trg je bil SM s fiskalnega vidika dokaj nenavaden avto. Proizvodnja luksuznih avtomobilov je bila namreč v državi močno omejena s davkom na »konjsko« moč, ki je bil po drugi svetovni vojni še v veljavi, tako da Francija v tem tržnem segmentu ni imela serijskega vozila. SM je imel zaradi teh predpisov le 2,7-litrski V6 s 130 kW (174 KM) in zatem še 3,0-l V6 Maseratija Merak SS, ki je razvil 160 kW (215 KM). Z dolžino 4,893 m, širino 1,836 m in višino 1,324 m, je sodil med zelo velike.

Takratni avtomobilski novinarji so bili navdušeni nad dinamičnimi lastnostmi SM, ki niso bile primerljive z ničemur, kar so izkusili prej. SM je zagotavljal kombinacijo udobja, ostrega upravljanja in zaviranja, ki v tistem času ni bilo na voljo v nobenem drugem avtomobilu. Revija Popular Science je poročala, da je imel SM najkrajšo zavorno pot od vseh avtomobilov, ki so jih testirali. SM ni našel pričakovanega števila kupcev na takrat dokaj skromnem trgu športnih avtomobilov Gran Turismo in velik del tehnologije modela SM je bil prenesen na zatem uspešni Citroen CX, ki je bil predstavljen leta 1974. Med znanimi osebnostmi je  tudi Charley Watts, bobnar legendarnih Rolling Stones, ki je imel za SM posebno mesto v svoji garaži.