Evropska komisija je predstavila dolgo pričakovani avtomobilski paket ukrepov (Automotive Package), s katerim želi okrepiti konkurenčnost evropske avtomobilske industrije in hkrati prilagoditi zeleni prehod realnim razmeram na trgu. Ključna sprememba: popolna prepoved prodaje vozil z motorji z notranjim zgorevanjem po letu 2035 odpade, cilj zmanjšanja izpustov CO₂ pa se znižuje s 100 na 90 odstotkov glede na leto 2021.

90-odstotni cilj in kompenzacija preostalih izpustov

Po predlogu Komisije bodo morali proizvajalci doseči 90-odstotno zmanjšanje izpustov, preostalih 10 odstotkov pa bo mogoče kompenzirati. To bo mogoče z uporabo e-goriv in biogoriv, pa tudi z nizkoogljičnimi materiali, kot je zeleno jeklo, proizvedeno v Evropski uniji.

Pri tem bo zmanjšanje izpustov, doseženo z alternativnimi gorivi, proizvajalcem priznano v obliki emisijskih kreditov, ki lahko pokrijejo do 3 odstotke cilja, medtem ko lahko zeleni materiali prispevajo še dodatnih 7 odstotkov. Skupaj to omogoča popolno kompenzacijo preostanka izpustov.

Komisija poudarja, da takšen pristop temelji na tehnološki nevtralnosti in omogoča, da po letu 2035 na trgu ostanejo priključni hibridi (PHEV), vozila z podaljševalnikom dosega (EREV), blagi hibridi in tudi klasični motorji z notranjim zgorevanjem, poleg baterijskih in vodikovih vozil. Čeprav polni hibridi niso izrecno omenjeni, se pričakuje, da bodo prav tako dovoljeni.

»Superkrediti« za majhne električne avtomobile

Za pospešitev elektrifikacije bo EU uvedla posebne spodbude za majhne električne avtomobile, izdelane v Evropi. Do leta 2035 bodo proizvajalci lahko pridobili t. i. superkredite za cenovno dostopna električna vozila dolžine do 4,2 metra. Pri izpolnjevanju ciljev CO₂ bo vsak tak avtomobil upoštevan s faktorjem 1,3 namesto 1, kar dodatno spodbuja razvoj in prodajo manjših EV.

Dodatna prožnost velja tudi za dostavna vozila, kjer se cilj zmanjšanja izpustov znižuje s 50 na 40 odstotkov, ter za tovornjake, kjer bodo uvedene prilagojene zahteve.

Za osebna vozila in dostavnike se uvaja tudi večletni mehanizem »banking and borrowing«, ki bo proizvajalcem omogočal izravnavo presežkov in primanjkljajev izpustov v obdobju 2030–2032.

Obvezni cilji za korporativne flote in zaščita evropske proizvodnje

Paket vključuje tudi obvezne cilje za velike poslovne flote, ki jih bodo morale države članice uvesti za pospešitev uvajanja vozil z nizkimi in ničelnimi izpusti. Poleg tega bo oznaka »Made in the EU« postala pogoj za vozila, ki bodo deležna javnih finančnih spodbud.

Baterije, poenostavitve in odzivi

Za razvoj evropske baterijske verige bo namenjenih 1,8 milijarde evrov, večinoma v obliki brezobrestnih posojil. Komisija napoveduje tudi poenostavitev regulative, kar bi industriji letno prihranilo okoli 700 milijonov evrov.

Po ocenah Komisije bo po letu 2035 30 do 35 odstotkov vozil še vedno neelektričnih, a z različnimi tehnologijami z nizkimi izpusti. Nemška vlada je paket pozdravila kot korak v pravo smer, okoljska organizacija Transport & Environment pa opozarja, da podaljševanje vloge motorjev z notranjim zgorevanjem lahko upočasni električni prehod in oslabi konkurenčnost Evrope v primerjavi s Kitajsko.