Britanski startup Wayve je v severnem Londonu izvedel 42-minutni preizkus samovozečega Forda Mustanga Mach-E, opremljenega z njihovim end-to-end sistemom umetne inteligence. Vožnja je potekala v zahtevnih mestnih razmerah, a kljub kompleksnemu prometu, prehodom za pešce in gneči ni prišlo do niti enega trobljenja drugih voznikov – kar je za demonstracije avtonomnih vozil v urbanem okolju prej izjema kot pravilo. Varnostni voznik je posegel v vožnjo šele ob vrnitvi na sedež podjetja blizu King’s Crossa.
Največji izziv so predstavljali številni londonski prehodi za pešce, med njimi tudi znameniti zebra prehodi brez semaforjev, kjer imajo pešci absolutno prednost. Eden od najbolj obremenjenih je tik ob Wayvejevem sedežu, kjer se giblje množica ljudi med King’s Crossom in območjem Coal Drops Yard. Klasični avtonomni sistemi bi tam obstali, a Mustang je previdno napredoval, ocenjeval namene pešcev in iskal varen trenutek za prečkanje. Umetna inteligenca je denimo pravilno presodila, da mimoidoča z dežnikom ne namerava stopiti na cesto, ter varno nadaljevala vožnjo.
Direktor in soustanovitelj Wayveja Alex Kendall pojasnjuje, da je prav sposobnost predvidevanja človeškega vedenja ključna prednost njihovega pristopa. Wayve razvija end-to-end avtonomni sistem, ki odločitve sprejema brez vnaprej programiranih pravil, kar ga loči od t. i. AV 1.0 pristopa, kakršnega uporablja Waymo. Ta zasnova omogoča bolj naravno prilagajanje kompleksnim mestnim situacijam, hkrati pa je strojna oprema bistveno cenejša – ocenjena na 1.000 do 2.000 dolarjev, v primerjavi z več deset tisoč dolarji pri konkurenci.
Wayve še ni komercialno prisoten kot Waymo, vendar je junija sklenil dogovor z Uberjem za preizkus robotaksijev v Londonu, sprva še z nadzornimi vozniki. Datum začetka ni določen, evropski regulatorji pa ostajajo previdni do end-to-end pristopa zaradi omejene transparentnosti odločanja. Podjetje je medtem podpisalo tudi pogodbo z Nissanom za programsko podporo sistemu Level 2 Plus, ki bo v proizvodnji leta 2027 in omogoča poznejšo nadgradnjo na Level 3 na avtocestah.
Med testno vožnjo je Mustang samozavestno obvladoval zahtevne situacije, od izogibanja avtobusom in dostavljavcem na mopedih do pravilnega čakanja na prehodih in suverene izvedbe nenadzorovanega desnega zavoja na prometno cesto. Kendall poudarja, da mora avtonomno vozilo ostati varno, a hkrati dovolj tekoče, da ne ovira prometa. Cilj Wayveja je vozilo, ki se po Londonu vozi naravno, predvidljivo in dovolj humano, da ga bodo ljudje sprejeli kot del vsakdana.


