Delna odprava kitajske prepovedi izvoza čipov podjetja Nexperia prinaša olajšanje avtomobilskim proizvajalcem, ki so bili v zadnjih tednih tik pred proizvodnimi zaustavitvami. Toda strokovnjaki opozarjajo, da trenutna umiritev ne rešuje temeljnih šibkosti globalne dobavne verige – in da se lahko podobne krize kmalu ponovijo.
Kitajska odvisnost je vse večja
Pedro Pacheco, vodja raziskav pri analitski hiši Gartner, poudarja, da so svetovni proizvajalci vozil vedno bolj odvisni od Kitajske – ne le pri surovinah, temveč pri najbolj naprednih tehnologijah za električna vozila, vključno z elektronsko arhitekturo in programsko opremo.
Kot primer navaja Mazdo, ki v Evropi prodaja model Mazda EZ-6 s tehnologijo kitajskega proizvajalca Changan Automobile. »To se dogaja vedno pogosteje. Zahodni in japonski proizvajalci prevzemajo kitajske rešitve, kar jih dolgoročno dela ranljive,« opozarja Pacheco.
Kupovanje kitajske tehnologije lahko kratkoročno reši razvojne izzive, a avtomobiliste hkrati postavlja v položaj odvisnosti od neposrednega tekmeca. »Tradicionalni proizvajalec tako začne kopati jamo, iz katere se bo zelo težko povzpeti,« dodaja.
Zahod težko razvija EV brez Kitajske
Kitajska pospešeno uvaja nove, napredne komponente za električna vozila, zaradi česar zahodni proizvajalci za razvoj celovitih EV-platform pogosto nimajo realne alternative. Pacheco opozarja: »Če se bo geopolitično okolje še zaostrilo in zahod ne bo mogel več računati na kitajske dobavitelje, bo industrija v resnih težavah.«
Rešitev vidi v pospešeni gradnji lastnih kompetenc in tehnologij, kar pa zahteva obsežne naložbe in hitre organizacijske premike.
Avtomobilska industrija potrebuje hitrejšo in bolj agilno dobavno verigo
Industrija analitiki poudarjajo, da bodo zmagovalci tisti proizvajalci, ki bodo znali hitro reagirati na spremembe in si zagotoviti bolj robustne in raznolike dobavne verige.
»Industrija se je nekoč zanašala na 20-letne strategije. Danes je to nemogoče – tehnologija in geopolitične razmere se spreminjajo prehitro,« pravi Pacheco.
Jürgen Reers iz družbe Accenture dodaja, da so številne dobavne verige še vedno preveč ročne in premalo avtonomne, kar močno omejuje odzivnost ob motnjah. Krepitev odpornosti pa prinaša dodatne stroške – in to v obdobju, ko so marže vse tanjše, konkurenca pa močnejša.
Nexperia: kriza omiljena, tveganja ostajajo
Težave so se začele, ko je Nizozemska konec septembra prevzela nadzor nad podjetjem Nexperia zaradi skrbi glede prenosa tehnologije. Kitajska je nato omejila izvoz čipov, ki so ključni za modele proizvajalcev, kot so Volkswagen, Bosch in ZF.
Po delni odpravi omejitev so dobave obnovljene, kar je za zdaj zmanjšalo tveganje zaustavitve proizvodnje.
A Nemško združenje avtomobilske industrije (VDA) opozarja, da imajo podjetja še vedno zelo omejene zaloge. Če se eden ključnih dobaviteljev ponovno ustavi, alternativni proizvajalci ne morejo dovolj hitro povečati proizvodnje.
Geopolitična realnost: več motenj je skoraj neizogibnih
Združeni vplivi trgovinskih napetosti, elektrifikacije, tekmovanja s Kitajsko in obsežnih naložb v programsko opremo in napredne tehnologije pomenijo, da bo obdobje zanesljivih dobav verjetno stvar preteklosti.
»Odpornost postaja konkurenčna prednost, ne le strategija za obvladovanje tveganj,« zaključuje Reers.


