Kitajska, ki si prizadeva postati globalna velesila na področju električnih vozil, se sooča z izzivi, ki bi lahko ogrozili njen hitri vzpon. Ključni problem se skriva v strategiji vlade, ki industrijo spodbuja k stalnemu povečevanju proizvodnje električnih in priključno-hibridnih vozil, ne glede na dejansko povpraševanje na domačem trgu.
Močna državna podpora je proizvajalce spodbudila k tehnološko napredni ponudbi, toda v prodajnih salonih je to preraslo v ostro cenovno vojno. Na Kitajskem je trenutno aktivnih 129 avtomobilskih znamk, ki s popusti tekmujejo za kupce, ob tem pa zmanjšujejo dobičkonosnost in dolgoročno vzdržnost poslovanja.
Tržna selekcija
Analiza Global Automotive Outlook 2025 svetovalne hiše AlixPartners napoveduje, da bi lahko do leta 2030 na trgu preživelo le še 29 proizvajalcev oziroma okoli 22 % sedanjega števila. Uspešni bodo predvsem tisti, ki imajo dovolj finančne moči za soočanje z intenzivno konkurenco.
Vprašljiva praksa in regulacija
Nekateri proizvajalci za dosego zastavljenih ciljev uporabljajo sporne prakse – denimo registracijo večjih količin vozil na lastne prodajne salone. Ta vozila nato na trg prihajajo kot »rabljena s prevoženimi nič kilometri« po občutno nižjih cenah, kar kupci ne izvedo vedno jasno. Prav tako se pojavljajo zavajajoči oglaševalski slogani, kjer izraz »avtonomna vožnja« označuje le sisteme za pomoč vozniku. Kitajska vlada je zato že pozvala k večji preglednosti in korektnosti.
Izvoz kot izhod v sili
Poleg domačega trga Kitajska vse bolj stavi na izvoz električnih vozil. Leta 2024 je v tujino izvozila 5,86 milijona vozil, kar je 19,3 % več kot leto prej. Pri tem proizvajalci uporabljajo specializirane tovorne ladje za pospešeno dostavo v Evropo in druge regije. Strategijo pa omejujejo carine Evropske unije na električna vozila kitajskega porekla ter napete trgovinske odnose z Združenimi državami Amerike.
Prihodnost: priložnost in tveganje
Po podatkih Gasgoo Automotive Research Institute bo kitajska proizvodna zmogljivost leta 2025 dvakrat presegla prodajo iz leta 2024, ko je bilo na domačem trgu prodanih 27,5 milijona vozil. Kako se bo cenovna vojna razvila, ostaja odprto vprašanje, a jasno je, da se bodo morali globalni proizvajalci spopasti z vedno bolj konkurenčnimi kitajskimi velikani.(povzeto)