Skoraj natanko 60 let po svoji prvi zmagi na dirkališču si je Alfa Romeo GTA prislužila novo priznanje. Ikonični kupe, ki je aprila 1965 slavil na dirki “1000 kilometrov Monze”, je zmagovalec izbora “Motor Klassik Awards 2025” v kategoriji “Italijanske klasike”. Bralci prestižne revije za starodobnike, ki izhaja od leta 1984, so GTA izbrali med legendami, kot so Ferrari, Maserati in Lamborghini.
S svojo značilno lahko zasnovo je Alfa Romeo GTA prejela kar 37,6 % glasov, s čimer nadaljuje tradicijo uspehov na tem izboru. Leta 2023 je priznanje prejela tudi Alfa Romeo GTV6 iz 80. let. Predstavljena leta 1965 je bila GTA zasnovana kot lahka športna različica Giulie Sprint GT, s karoserijo iz aluminijeve zlitine, ki je težo vozila zmanjšala na vsega 745 kg. Poganjal jo je napredni 1,6-litrski štirivaljnik z dvojnim odmičnim gredjo in dvojno svečko na valj.
Alfa Romeo GTA – ikona motošporta
V 60. letih je Alfa Romeo svojo dirkaško strategijo usmerila v serijske modele. Po osvojenih naslovih v Formuli 1 leta 1950 in 1951 se je znamka osredotočila na turne dirke, ki so privabljale množice gledalcev. Odgovornost za razvoj je prevzela Autodelta, ki je ustvarila ekstremno lahko različico Giulie Sprint GT. Jeklene panele so nadomestili z aluminijasto zlitino Peraluman, stekla so bila iz pleksi stekla, številne motorne komponente pa iz magnezijeve zlitine Elektron.
Z izboljšanim motorjem, ki je razvil do 115 KM, in težo, manjšo za 200 kg v primerjavi z običajno Sprint GT, je GTA postala izjemno konkurenčna. S prepoznavnimi oblikovnimi elementi, kot so dodatne reže na pokrovu motorja, magnezijeva platišča Campagnolo in simbol Quadrifoglio Verde, je izstopala na cesti in stezi.
Serijska zmagovalka
Za tekmovanja je Autodelta GTA dodatno izpopolnila – opremili so jo z večjim rezervoarjem goriva, dirkaškim izpuhom, ojačanim podvozjem in močnejšim motorjem, ki je dosegel 170 KM. V drugi polovici 60. let je GTA dominirala v razredu 1,6-litrskih turnih vozil. Andrea de Adamich je osvojil evropsko prvenstvo leta 1966 in 1967, Spartaco Dini pa leta 1969. V tem obdobju je Alfa Romeo zmagovala tudi v razvrstitvi konstruktorjev.
Leta 1968 so predstavili še različico GTA 1300 Junior, ki je bila proizvedena v 500 primerkih. Danes so modeli GTA med najbolj iskanimi klasičnimi avtomobili – vrednost brezhibno ohranjenih primerkov presega 100.000 evrov, dirkalni modeli z dokumentirano zgodovino pa dosegajo še trikrat višje zneske.