Po mnenju strokovnjakov je utrujenost glavni vzrok za vsako peto prometno nesrečo. Ugotavljajo, da v primeru, ko moramo ostati budni več kot 18 ur, naše sposobnosti zmanjšajo do stopnje, ki je primerljiva vožnji s preseženo dovoljeno stopnjo alkohola v krvi v številnih državah.

K reševanju tega problema je s posebnim projektom pristopil tudi Ford. Naročil je izdelavo ‘zaspane obleke’, ki uporabniku omogoča izkusiti uničujoč učinek utrujenosti. Z uporabo obleke bodo pri Fordu vključili v svoj program šole vožnje Driving Skills for Life (obvladovanje vožnje za življenje), ki je brezplačno na voljo 17 do 24 let starim voznikom. Predstavlja jo v videu z naslovom: ‘Ne bodite Zombie za volanom’.

Prometne nesreče so najpogostejši vzrok smrti prav med mladimi. Ti se pogosto izpostavljajo ‘namerni odpovedi spanju’ – silijo se ostati budni, da uspešno kombinirajo pestro družabno življenje, dolg delovnik in učenje za izpite. Obleka vključuje tudi posebna očala, ki simulirajo ekstremno izčrpanost, h kateri sodi tudi mikrospanec – nenadzorovan odziv na utrujenost. V tem primeru voznik 10 sekund ali več vozi povsem ‘na slepo’, včasih celo z odprtimi očmi, v tem času pa vozilo prevozi na stotine metrov. Po tem se voznik morda sploh ne spomni dogodka.

V povezavi z aplikacijo na pametnem telefonu je možno očala nastaviti tako, da simulirajo ‘izklop’ možganov in voznik pol sekunde ne vidi ničesar pred sabo, nato pa ta čas podaljšujejo do 10 sekund. Ko jih voznik uporablja skupaj s posebej zasnovano kapo, telovnikom in trakovi na zapestjih – kombinirana teža znaša več kot 18 kilogramov –, dobi občutek, kako utrujenost vpliva na voznika. V ZDA večino trčenj zaradi utrujenosti povzročijo vozniki, stari manj kot 25 let.

“Odločili smo se, da spodbudimo zavedanje o vplivu utrujenosti na vožnjo in ‘zaspana obleka’ je idealen način za prikaz tega dejstva,” je povedal vodja Fordovega programa DSFL Jim Graham. “Veliko ljudi je hvaležnih, če prijatelj ali sorodnik prostovoljno sprejme vlogo voznika, ki ne bo pil med nočnimi zabavami. A treznost še ni dokaz, da bo vozil varno, še posebej, če je po naporni noči povsem izčrpan.”

Kaj torej storiti, če se vam zdi, da ste preveč utrujeni za vožnjo? Dr. Gundolf Meyer-Hentschel izvršni direktor inštituta Meyer‑Hentschel, kjer so razvili ‘utrujeno obleko’, priporoča naslednje:

  • čim prej ustavite vozilo, ko lahko to varno storite,
  • popijte pijačo s kofeinom in zadremajte za 20 minut,
  • zbudili se boste sveži in pripravljeni na nadaljevanje vožnje. (V nasprotnem primeru bo najbolje, da poiščete drug način, kako boste prišli na cilj.)