V soboto, 6.oktobra 2018 je minilo natanko 70 let od prve uradne predstavitve kultnega Citroena 2 CV – pri nas bolj znanega pod imenom Spaček. Premierno je bil predstavljen leta 1948 na salonu avtomobilov v Parizu. Citroen 2CV (“deux chevaux” ali “deux chevaux-vapeur” – 2 parna oziroma fiskalna konja) je bil za tiste čase po obliki in zasnovi nenavaden projekt avtomobila, z dolžino 3,86 m, zračno hlajenim 500-kubičnim motorjem vgrajenim spredaj in z maso 600 kg. Izdelovali so ga od leta 1948 do 1990.

Citroen 2 CV je, pravzaprav, nastal že leta 1936 kot TPV(Toute Petite Voiture) leto po odhodu inovatorja in ustanovitelja Andrea Citroena, ki je bankrotirano družbo prepustil Michelinu. Arhitekt-inženir Pierre-Jules Boulanger, kot vodja idejnega projekta, Ande Lefebvre in Flaminio Bertoni so si zamislili popolnoma nov koncept majhnega avtomobila. Boulanger je v osnovnih napotkih sodelavcema naročil: ”Naredite mi dežnik na štirih kolesih”. Torej zelo enostaven avto, čeprav proti svojim načelom.  To je bil avto za ljudi brez kakršnih koli izkušenj, z namenom mobilizirati podeželske skupnosti v Franciji. Dva sedeža za dva kmeta in zadaj prostor za 50 kilogramov krompirja, manjši sod vina in z vzmetenjem, ki bi omogočalo vožnjo čez neurejene poti in polja, ne da bi se razbila jajca med vožnjo. Boulanger je zavrnil tudi vsak osnutek, ki ni omogočal vstopa v avto s klobukom na glavi.

Boulangerju videz avtomobila ni bil pomemben. Vozilo je bilo namenjeno kmetom, obrtnikom in vinogradnikom ruralne Francije, ki naj bi zamenjalo kolesa, konjske vprege in kmečke vozove. Vse, kar bi bilo več kot enostavno za uporabo in praktično, je bilo odveč. Avto je bil vse prej kot lep in privlačen, toda za Boulangerja, je bil namenjen samo za delo.

Proizvonja naj bi se začela leta 1938. Boulanger je naročil prvih 250 TPV-jev, narejenih do Pariškega salona avtomobilov leta 1939. Izbruh druge svetovne vojne je njegove načrte prepeprečil. Prve primerke so poskrili in razpršili po podeželju Francije do konca vojne. Večina je bila uničenih, le tri so slučajno odkrili po vojni v nekem seniku v La Ferte-Vidame.

Pierre-Jules Boulanger je v teh šestih letih svojemu prvem TPV-ju kljub vsemu pripravil nekaj izboljšav. Leta 1946 ponovno stečejo preskusi. Za zagotavljanje zaupnosti, ki se mu zdi najpomembnejša, Pierre-Jules Boulanger kupi zemljišče zahodno od Pariza. To je Ferté-Vidame, kjer je še dandanes Citroënov preskusni center.

Na avtomobilskem salonu 7. oktobra 1948 je 2 CV v središču dogajanja. Prve pripombe so pikre. Njegova oblika je šokantna. Njegov izgled je zbegal stalne stranke znamke Citroën, ki so bile bolj vajene na Traction in na njegov videz visokega razreda. Najmanj kar lahko rečemo je, da nihče ni ostal ravnodušen. In čeprav so bili mediji skeptični, ga je široka javnost vendarle izredno hitro sprejela. Knjige naročil so se bliskovito polnile. Tako kolosalen in hiter uspeh je povzročil ozka grla v procesu proizvodnje. V tem obdobju ni bilo redko, da si moral na svojega spačka čakati tudi več let.. Epopeja 2 CV se je začela.

Od konca leta 1960  so Spačka začeli sestavljali tudi v koprski tovarni Tomos. Na mednarodni razstavi motorjev in motornih vozil v Ljubljani (Junij 1960) je Tomos predstavil dva modela Spačka. Že videnega AZL modelno leto 1959 in zraven še tovorno različico 2CV AZU. V mesecu oktobru tega leta je bil končno potrjen in podpisan sporazum med Tomosom in Citroenom. Na železniško postajo v koper pa so začeli prihajati prvi razstavljeni Spački iz Francije.

Leta 1964 je 2 CV nadaljeval s preobrazbo in doživel pravo revolucijo, ko se vrata ne odprirajo več proti prednjemu delu. Ta posebnost je odpravljena, avtomobil 2 CV je “pravilno obrnjen”. Leta 1966 je bil posodobljen prednji del. Tokrat je prenove deležna okrasna maska. Odslej jo krasijo tri vodoravne letve iz aluminija. Opazimo lahko tudi, da je nad profilom odbijačev, ki je običajno kovinski, zdaj še plast črne plastike. Priljubljeni avtomobil 2 CV je tudi in predvsem izvrstno mestno vozilo.

Z avtomobiloma 2 CV 4 in 2 CV 6 je Citroën leta 1970 ponudil več izvedenk, ki so lahko presegle hitrost 100 km/h. S pomočjo oglaševanja je Citroën obe izvedenki 2 CV spremenil v svoja vlečna konja. Pomlajeni 2 CV, ki je zahteval le osnovno vzdrževanje in zato tudi majhen budžet, je z različnimi modeli ohranil začetno navdušenje javnosti! Organizirani prvi rallyi na dolge razdalje, kot je bil na primer slavni rally Paris-Kabul.

Ob avtomobilskem salonu v Parizu 1974 je avtomobil 2 CV doživel korenite spremembe. Okrasna maska iz plastike, pravokotni žarometi … “spaček” nenehno preseneča. Vse to je popolnoma ustrezalo duhu tistega časa. A 2 CV ni pozabil nostalgikov in zaljubljencev, ki so se vanj zagledali že na samem začetku. Zato je Citroën leta 1976 lansiral izvedenko 2 CV “spécial”. Rustikalen avtomobil 2 CV temačne notranjosti z okroglimi lučmi je na las podoben prvotni izvedenki. 

V 80-tih letih je prišlio veliko posebnih serij. Izvedenka “Charleston” a že leta 1981. Omenjeni 2 CV, tipičen predstavnik 30. let, z okroglimi lučmi, v bordo in črni barvi, je doživel takojšen uspeh. Citroën ga naslednje leto uvrstil v katalog. Težave pri iskanju bencinskih servisov v puščavskih predelih so spodbudile družbo Citroën, da je pripravila avtomobil CV s pogonom na vsa 4 kolesa, vsako os je poganjal en motor (eden na sprednjem, drugi na zadnjem delu).

To vozilo je pri polni obremenitvi lahko premagovalo celo več kot 40 % peščene strmine, vendar je bil drugi motor nameščen v prostoru za prtljago na zadnjem delu in tako zmanjšal zmogljivosti prtljažnika. Avtomobil 2 CV 4 x 4, ki je bil predstavljen marca 1958, so začeli izdelovati šele leta 1960. Do leta 1966 je bilo izdelanih 694 vozil. Leta 1988 se je v osrednji tovarni v Franciji, v Levallois-Perret, po 40 letih zaključila proizvodnja Spačka. Razlog: neprimernost zastarelost tovarne in preskromnih delovnih pogojev. Dokončno so ga pokopali novi emisijski standardi evropske unije leto kasneje.